Terug naar de voorpagina...

En wat doene we met de fontein als die daar komt?

27 Januari 2017 - Het volk heeft gesproken; de politiek heeft geluisterd. Deze conclusie gaat, wat betreft het deel voor de puntkomma, niet helemaal op. Ruim 500 Snekers tekenden de petitie tegen de plaatsing (in het Hoogend achter de Waterpoort) van de fontein, het kunstwerk Leeuwarden Kulturele Hoofdstad 2018. Gezien het inwonertal van Sneek misschien weinig reacties, maar wel van allemaal betrokken Waterpoortstedelingen.

beeld Terecht dat gisteravond vanuit de gemeenteraad, immers de vertegenwoordiging van de bevolking, het signaal kwam dat er naar een andere plek moet worden gekeken. Wethouder Bakker kon echter niet verder gaan dan toe te zeggen dat verlangen over te brengen aan de commissie die de plaats heeft uitgezocht.

Dat is namelijk een van de problemen in deze kwestie: niet de raad stelt vast waar het beeld, de fontein (de foto is een uitsnede van de plaat die Niels Gerstel van GPTV heeft gemaakt) moet komen, maar een al dan niet representatief clubje onder leiding van Ale Bok, onder meer bekend van Samenloop voor Hoop en van de bruggetjes over het Grootzand.

De gemeente faciliteert slechts en staat straks voor het onderhoud. Niet alleen in Sneek, maar ook in de andere steden in onze gemeente Súdwest-Fryslân, met Sneek erbij zes.

De organisatie van Kulturele Haadstêd 2018 biedt de fonteinen aan, maar heeft wel gesteld dat als er één stad in Friesland geen fontein krijgt, het project niet door gaat. Ik zal het niet hardop zeggen, maar zo'n opstelling riekt een beetje naar …. Juist.

Hoe nu verder?

De fonteincommissie wordt nu bij de wethouder verwacht. Houden Bok c.s. vast aan het idee van het Hoogend, dan krijgen ze, gezien de eerdere reacties op Facebook en Twitter, heel wat kritiek over zich uitgestort. De Hoorn des Overvloeds, zoals de kunstenaar zijn artistieke idee verklaart, knalt dan in één keer leeg.

De vraag is bovendien of de goede man, het schijnt een bekendheid bij onze Oosterburen te zijn, wel een andere plaats wil. Maar dat valt te onderzoeken en te overleggen. Overigens, ik heb het nu niet over de kwaliteit van het kunstwerk, maar alleen over de plek.

Gesuggereerd is om het beeld voor het Theater Sneek te plaatsen. Het enige tegenargument dat ik gehoord en gelezen heb, is dat de fontein dan een obstakel zou vormen voor de Elfstedentocht. En toen zakte mij de broek af.

Cultureel, toeristisch en religieus hart

Deskundigen verwachten dat de Tocht der Tochten deze eeuw misschien maximaal acht keer kan worden gehouden. Dat betekent dat die 75 keer niet zal plaats vinden. Bovendien, zouden al die duizenden deelnemers niet om de fontein heen kunnen schaatsen, vooral als die mooi in het licht wordt gezet?

De locatie is ideaal voor het publiek. De parkeerterreinen Martiniplein en Veemarkt zijn vlakbij, de looproute naar het trein- en busstation loopt er vrijwel langs en 's winters staat de fontein vlakbij de plek waar oliebollen gretig aftrek vinden.

Het is bovendien een plek bij het culturele en het religieuze hart van Sneek waar we zo trots op zijn, bij een stukje binnenstad dat duizenden bezoekers trekt, op loopafstand van ons internationale beeldmerk de Waterpoort en het historische Stadhuis. Wat wil je, toeristisch gezien, nog meer?

Over de fontein zelf… smaken verschillen. Toen ik het ontwerp voor het eerst zag, dacht ik spontaan aan de plaatjes bij sprookjes als de Bremer Stadsmuzikanten. En bij een bepaald schetsje kreeg ik een associatie met ons beeld van Gerbrandy op het Schaapmarktplein, maar dan wel vanuit een bepaalde hoek gezien.

Artistieke vrijheid is een groot goed. Ik zal dit beeld, deze fontein, daarom ook nooit als het Sneker Manneke Pies kwalificeren, zoals sommigen nu al doen. En ik zal ook niet met een kwade tong beweren dat onze kunstenaar zich er met een Jantje van Sneek heeft afgemaakt.


De leugenbanken van de 21ste eeuw

19 Januari 2017 – Men heeft het te goed en men kijkt daardoor teveel naar wat men mist, aldus citeert Omrop Fryslân vandaag schaatscoach Jillert Anema in een bericht op haar internet-nieuwssite.

Anema's opmerking slaat op het gezeur op Twitter dat een marathon op een skatebaan met een laagje water geen echte marathon op natuurijs is. Dit naar aanleiding van de wedstrijd in Noordlaren.

bomen Twitter is een rijtje tot regels omgevormde nullen en enen. Dat programma kun je niet verantwoordelijk voor de inhoud stellen. Het is de van Twitter gebruik makende mens die zeurt, het nergens mee eens is of anderen de hemel in prijst.

Twitter en ook Facebook zijn uitlaatkleppen, zijn de leugenbanken van onze moderne tijd. Beluister maar eens een groepje mannen dat staat te krinkjespuien, zoals we dat vroeger noemde. Het is net als op Twitter kritiek, kommer en kwel dat voorbij komt.

Weg met die foto's van bevroren rijp

SybeKarspel smeekte gisteren op FB dat we op moesten houden met het plaatsen van foto's van bevroren rijp op bomen en andere schoonheden van de natuur. Het was natuurlijk ironisch bedoeld en daarom voegt de Opregte Sneeker vandaag ook een exemplaar toe.

Kijkend naar buiten zie ik de zon de ijssneeuwstrepen op ons pleintje doen verdwijnen, gedachtig het bekende gezegde. Met dit wintertje is het niets geworden. En dat terwijl een jongedame mij zo enthousiast op FB uitnodigde haar nieuwe pagina "IJsbaan Sneek" leuk te vinden.

Tja, het kan verkeren, zei Bredero eens. Je weet het maar nooit in ons klimaat. In Midden-Italië beefde de grond weer en dat terwijl er twee meter sneeuw lag. Dat is toch het zonnige zuiden, waar we zo graag driekwart van het jaar met vakantie zouden willen verkeren.

Veranderend klimaat

Hier geen winters meer, maar daar wel? Wat verandert er in ons klimaat? Of is het een teken aan de wand? Heeft het verband met het veranderende klimaat in de politieke en sociale wereld? Bestaat weerziekte dan echt?

Premier May (het hoofd van mijn lagere school heette ook zo) wil een keihard vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Morgen wordt Trump geïnstalleerd als president van de USA. Beiden staan niet enthousiast tegenover ons deel van de wereld.

Dat hebben zij gemeen met onze blonde vrijheidsstrijder, met de Lytse Pier van Nederland. Ze geven alle drie de schuld van alles wat in hun ogen fout is aan anderen. Lees de speech van miss May, lees de reacties van Trump op kritiek op zijn "hâlden en dragen", volg de uitspraken van Wilders en zijn PVV'ers in de media.

Anema kan deze voorbeelden van buiten de schaatswereld zo toevoegen aan de onderbouwing van de stelling die ik in het begin van deze blog aanhaalde.


Nepnieuws

12 Januari 2017 – Het zal wel hét woord van 2017 worden (als het niet al eerder die dubieuze onderscheiding kreeg). Nepnieuws, nieuws dat is bedoeld mensen op het verkeerde been te zetten. Of om chaos te veroorzaken, zoals op dit schilderij in de Fundatie in Zwolle.

chaos In mijn woordenboeken komt het lemma nepnieuws nog niet voor. Het is een begrip dat in de media vooral opspeelt sinds de verkiezing van Donald Trumpoetin tot president van de USA. Ge weet wel, die miljardair met vele schulden, die ooit in Makkum is geweest toen zijn plezierjachtje daar werd ge- of verbouwd.

Nepnieuws heeft twee kanten: het kan niet leuk en het kan wel leuk zijn. Aan die laatste categorie heb ik mij wel eens bezondigd in mijn loopbaan in de journalistiek. Maar dat gebeurde altijd op momenten dat veel mensen niet anders verwachten: op of rond 1 april.

Waarom niet op andere dagen, waarde Opregte Sneeker? Dat is toch grappig, mensen op het verkeerde been zetten? Foei, wie dergelijke gedachten heeft, moet de mond gaan spoelen. Nieuws is immers alleen nieuws als het betrouwbaar is, uit een betrouwbare bron komt.

Nieuws mag nooit gebruikt worden om te manipuleren. Noch door journalisten noch door spindocters van politici noch door voorlichters van overheid of bedrijven.

Misschien denk ik nu te ethisch, maar ik vind betrouwbaarheid een kernwaarde van de journalistiek. Als nepnieuws de norm wordt, wat moet je dan bijvoorbeeld in kranten en de afgeleiden daarvan, zoals de nieuwssites, nog geloven?

Waarschijnlijk zijn dan alleen de pagina's met overlijdensberichten nog betrouwbaar. Daar zullen heus geen nepadvertenties worden geplaatst.

`ferwerda Laat ik verder niet op nepnieuws ingaan in deze eerste blog van 2017. Jazeker, hij is aan de late kant, maar ook dat heeft zijn reden. Bijvoorbeeld het een aantal keren dat ik afscheid moest nemen.

Eind vorig jaar van Marten Ferwerda, onze groenteman die nu ergens met zijn eega op het strand van Torremolinos van zijn eerste pensioenrust geniet en de appels en peren niet meer hoeft te vergelijken. Maar dat was nog een leuk afscheid.

Gisteren viel een rouwbrief in de bus. Nadat we eergisteren het nieuws hoorden dat de moeder van de partner van schoonzus was overleden, werd mij woensdag meegedeeld dat ook mijn politieke "moeder" niet meer onder ons is.

Wie sombert, denkt nu: het komt steeds dichterbij. Wie realist is: het is de enige zekerheid in het leven. En de optimist? Hij pakt de museumjaarkaart en gaat met Frou D. naar het museum. Carpe Diem.